Välj en sida

Dags att ta semester!

Det kändes riktigt roligt att avsluta uppdraget och leverera mot elever och sponsorer. Under sommaren kunde man reflektera över projektet och analysera detaljerna. Samtidigt som jag fick frågan från skolan om när vi kan göra det här igen, snurrade tankarna om samma sak i mitt huvud. Hur gör man en ännu bättre version av det här? Vi hade ju en riktig rivstart från idé till handling. Med en väldigt begränsad budget och inga erfarenheter finns mycket att förbättra.

Med detta i ryggen och ett grovt facit i hand var det dags att planera nästa skolprojekt, och i god tid!

Under sommaren 2017 letade jag nästa projekt att studera. Staden har ju en hel del på gång så det finns ju föremål att välja bland, men det tog sin tid att hitta något som vi skulle kunna göra ett projekt av. Till slut dök Enköpingsvägen upp. Projektet kommer dessutom att bli stadens största stadsutvecklingsprojekt hittills. Politikerna hade nyligen delegerat uppdraget om att göra en förstudie. Här ska man utreda förutsättningarna till att bygga bort barriäreffekten som Enköpingsvägen har idag, skapa förutsättningar för minst 6000 nya bostäder, förutsättningar för service och handel och skapa trivsamma miljöer.

Läs mer om projektet Enköpingsvägen här!

Imagine Enköpingsvägen

Så, ett projekt med uppdraget att skapa trivsamma miljöer i anslutning till Enköpingsvägen kändes rätt. Dessutom var målgruppen 0-18 år knappt delaktiga i medborgardialogen som hölls i fjol. Det är ännu en anledning till att göra ett skolprojekt av det.

Planera, planera, planera…

Jag djupdök i projektet Enköpingsvägen efter all information jag kunde hitta. Vid tillfället fanns inte mycket av datan från förstudien officiellt tillgänglig, så jag började rita på ett projekt utefter det som fanns. Jag tog kontakt med Ängskolan igen under sommaren för att planera för ett projekt till våren 2018. Med lärdomarna från fjolårets projekt satsade jag på att forma nästa mer i linje med läroplanen. Alltså, att inkludera fler skolämnen och skapa uppgifter inom projektet som möter läroplanens krav.
Jag deltog i skolans arbetsplatsträff på inbjudan från rektorn för att berätta om min idé, skickade ut information till lärarna, tjatade lite och till slut fick jag med mig en skara lärare och ämnen som kunde tänka sig att delta i delar av projektet.

Vem betalar?

Förra året fick vi knappt ihop budgeten då jag fick lägga ut från egen ficka, så där får vi tänka om. Denna gång samlade jag återigen ihop ett utkast till projektupplägget, åkte för att träffa fjolårets sponsorer för att pitcha min idé. Jag kontaktade även alla andra tänkbara sponsorer (byggaktörer aktuella i Sundbyberg) och fick till några möten. Jag fick en oerhört bra respons för initiativet och växte med uppgiften. Det här känns meningsfullt!

Under hela hösten jobbade jag med att boka in möten. Sedan fick jag vänta snällt på våra tilltänkta sponsorer att återkoppla med ett besked. Parallellt satt jag och filade på hur projektupplägget skulle se ut, och hur vi kompletterar läroplanens mål i de olika delarna. I samarbete med i alla fall Bild, Teknik, SO och Slöjd kan vi dela upp projektet i tre faser för att ge tid åt det vi anser är viktigt i det här projektet

Lagom till början av februari i år kunde jag spika budgeten och sätta igång. Tillbaka till skolan och fastställa startdatum för kick-off , boka in våra studiebesök i Råstaområdet och skriva inköpslistan. Nu är det upp till oss att leverera!

Share This