Välj en sida

Igår höll kommunen ett fullsatt frukostmöte med fokus på den nya stadskärnan. Mer information om tidplanen för nedgrävningarna, de tre detaljplanerna och nya illustrationsbilder mm kunde presenteras.

Stefan Bergström, ordförande i stadsmiljö och tekniska nämnden hälsar publiken välkomna och går vidare med att kort dra lite historia om järnvägen. Mälarbanan drogs 1876 genom Sundbyberg. Stationshuset stod färdigt 1877. Stationen byggdes av Stockholm Västerås Bergslagens järnväg (förkortat SBV), Sveriges största privata järnvägsföretag innan det 1944 blev förstatligat och ingick i Statens järnvägar. Järnvägssträckningen var en viktig förutsättning för hur Sundbyberg stad sedan byggdes.

Därefter tar Elin Öman, chef för projektenheten i Sundbyberg över mötet och berättar först om Mälarbanans utbyggnad. Grunden till projektet är att Trafikverket har fått i uppdrag att bygga ut Mälarbanan. Läs mer om uppdraget i länken nedan

Bakgrundsinformation Projektet mälarbanan

Pressrelease från staden nedan:

Järnvägsspår byts till en kilometerlång grön promenad

Dagens järnvägsbarriär genom centrala Sundbyberg ska försvinna. I stället ska gående, cyklister och kollektivtrafik kunna ta sig fram längs en kilometerlång promenad som kantas av trädplanteringar, restauranger, butiker och park- och torgmiljöer. Promenaden ska sträcka sig från Sundbybergs torg till den prisbelönta Marabouparken som ska få en mer framträdande roll i den nya stadskärnan.

Planprogrammet för den nya stadskärnan väntas antas vid kommunfullmäktige 12 mars. I det senaste arbetsmaterialet har det tillkommit nya torg och parker. Det omstridda torget har öppnats upp ytterligare och bjuder på luftigare ytor med mindre och lägre bebyggelse. Elin visar nya illustrationer över hur torget skulle kunna se ut samt de senast tillkomna kvarteren inom detaljplan 3.

Nya torget.

Här ser vi en förändring av bebyggelsen på torget som numera innehåller tvåvåningspaviljonger för popup-butiker och funktionsyta på upp till 3500m². Funktionsytan är till för att få in funktioner såsom butiker, stråk och mötesplatser mm.

Nya kvarter i detaljplan 3.

Den tillkommande ytan längst västerut ska ge plats för ungefär 1500 nya bostäder i tät och hög bebyggelse. En ny broförbindelse för gångtrafikanter, cyklister och bussar över till Annedal lär också anläggas. Vid stranden tänker man sig en aktivitetsyta. Till höger om bilden ligger Marabouparken.

Läs mer om ytan som tillkommer i och med förlängningen av tunnelröret västerut i länken nedan.

Klart att tunneln förlängs västerut

Som utgångspunkt i planeringen vill man att staden ska vara trivsam och trygg. Med verksamheter i gatuplan som samspelar med de gående på trottoaren och bostäder med virtuell kontakt med gatan. Sedan vill kommunen att kulturhistoriskt intressanta byggnader ska utvecklas varsamt och fortsätta till att bidra till stadsmiljön i Sundbyberg.

Som programförslaget är ritat nu så är det slutna bostadskvarter med upphöjda bjälklagsgårdar för att möjliggöra att solens ljus tar sig in. Bilden nedan visar hushöjderna med upp till 14 våningar längst västerut och i söderläget ska det vara lägre bebyggelse för att få ljusinsläpp.

Elin fortsätter att berätta om nästa utgångspunkt i planprogrammet. Och det är det politiskt antagna mobilitetsprogrammet. Stort fokus på det hållbara resandet där gångtrafikanter prioriteras högst, därefter cykel och kollektivtrafik mm enligt pyramiden nedan.

Vad pågår just nu?

Under 2018 kommer några stora milstolpar i projektet Nya stadskärnan.

  • Antagande av planprogrammet förväntas i kommunfullmäktige 12 mars
  • Samråd inleds för detaljplan 1 (resecentrum, stationshuset och torget).
  • Granskning av Trafikverkets järnvägsplan i höst.
  • Trafikverket påbörjar förberedande arbeten i höst.

Byggtid

Förberedande arbete påbörjas 2018. Därefter inleder Trafikverket arbetet med att bygga ett tillfälligt spår tidigast 2019. Bygget av det första tunnelröret (tunnelrör 1) påbörjas 2020, bygget med tunnelrör 2 påbörjas 2025. Projektet Mälarbanan är klart tidigast 2028. Den nya stadskärnan: bostäder, kontor, ledningar, gator, torg, förskolor byggs allt eftersom det är möjligt.

Share This