Välj en sida

I Framtidspaviljongen är kommunens modell inte längre kvar. Den är väl inte längre aktuell, kanske för att nya idéer ska få plats. I förra veckan visade kommunens tjänstemän nya tankar om utformningen av den Nya Stadskärnan för politikernas väljare. Stadskärnan innehåller tre detaljplaner. En vid stationen och Järnvägsgatan (detta diskuteras med allmänheten under ett Samråd och planeras 2018). Området kring Marabouparken ingår i en andra detaljplan och området från Marabouparken och längst västerut ingår i en tredje detaljplan.

Väster om järnvägsgatan:

Locket lär avslutas vid Anti-Corrosions fastighet på Järnvägsgatan. De föreslagna husen, längst västerut på fotot under rubriken ”Bilden nedan” reser sig upp mot 16 våningar. Stockholms stad (som beslutar om en eventuell förlängning av tunneln) är inte intresserade av någon förlängning och heller inte av bostadsbyggande längre bort på grund av dåliga markförhållanden. Där kan det istället göras en grönyta om man är kreativ. Med järnvägen vid sidan om kan det bli bullrigt. Särskillt när järnvägen går på markplan och när Ulvundaleden (väg 279) ligger precis bakom.

Marabouparken

Nedanför Marabouparken vid ån lär man skapa ett parkområde som även kan förlängas med ett stråk bort mot Bällstabron. Där det kan ansluta till det befintliga promenadstråket bort mot Solna. Eventuellt kan någon mindre paviljong nedanför Marabouparken uppföras. Tanken med promenadstråket är att det kan byggas i vattnet för att inte komma för nära fastigheterna på Sundbybergssidan. När man flyttar alla båtbryggor och Sundbynergs båtklubb blir det plats för annat. Ågatan kan komma att bli ett cykelstråk. Det kanske kan bli knepigt att ställa bilen i närheten. Hur många lediga platser kan besökare få tillgång till, finns det platser i parkeringshuset på Löfströms allé?

Perrongen & stationshuset

Perrongen kommer att vara öppen och placeras på Solnasidan likt det förslag som Trafikverket visade i våras (se bilden nedan). Det nya stationshuset på Sundbybergsidan lär resa sig 12-14 våningar för kontor, saluhall, restauranger mm. Tanken är att fasaden ”vänthallsdelen” sträcker sig till kv. Godset/Magasinet på norra sidan, väldigt likt det koncept som Vasakronan tog fram (se här).

Säkerhetsavstånd

Länsstyrelsen accepterar nu säkerhetsavstånd vid tunneln på 25 meter ovan jord och 8 – 10 meter under jord.

Torget

Torget verkar bebyggas med tre hus mitt på torget på omkring vara 5 – 6 våningar men eventuellt även upp till 8 våningar. Det har pratats om studentbostäder och kontor. Det går alltså inte riktigt i linje med det tidigare remissyttrande som skrevs:

”Idén om flera smärre torg i kombination med en gatuväv för att göra en större del av centrala staden till ett aktivt kommersiellt ’downtown’ har inte rönt den uppskattning som avsågs – så även om grundidén om ett breddat downtown med flera smärre torg och parker kan upprätthållas, behöver större torgytor också skapas för att möta dialogens input. Ett par större torg kommer att illustreras, dels vid Signalfabriken, dels vid stationens stora uppgång. Det ena med en markerat grön karaktär. Därmed är torgen tillsammans i yta lika eller lite över den referens till Mariatorget som framkommit som önskad skala i flera yttranden. Och i enlighet med det önskemål om en stark markering av en treenighet av stationshus, torg med gröna kvalitéer har efterlysts. Förslag om saluhall mellan torgen skall prövas. Liksom önskemålen om scener för uppträdanden, speaker’s corner och större möten. ”

När får man se de större torgytorna som ska illustreras?

Det vore bra om beslutsfattarna i dessa frågor kunde svara på varför besluten går i en annan riktning mot det som bestämdes i yttrandet ovan. Och det skulle onekligen vara intressant att se en illustration av ett torg vid Signalfabriken och vid stationens Stora ingång, särskilt kopplat till Saluhallen mm.

Järnvägsgatan.

Gatan kommer troligtvis att vara avstängd under byggtiden av den första tunneln med spår i. Det innebär en större trafikomledning och svårare framkomlighet.

Hur många drabbas av den här omledningen från Järnvägsgatan, alla boende, kollektivtrafiken, leveranser till butikerna och hur hanterar man allt buller? Hur kommer Trafikverket att jobba med dom här frågorna?

Grönt stråk.

Den gröna sträckan (ovanpå locket) väst-öst ska inrymma parker och grönstråk men ska även ge plats åt kollektivtrafik, gång- och cykelbana. Hur får vi plats på den här ytan och hur brett kan stråket bli som bredast?

Bilden nedan.

Förutom de tre nya husen på torget kan man dra slutsatsen att Hemköpshuset möjligen byggs ut mot torget likt Vasakronans förslag. Där föreslog man en tunnel igenom med en Saluhall.

Totala kostnaden för hela den nya stadskärnan är nu uppe på 2 225 000 000 kr. Gällande nya boenden så visade man en ungefärlig fördelning omkring 30% hyresätter och 70% bostadsrätter.
40 800 m² grönytor i nya stadskärnan men på torget kan det bli 0m²?
Bygget av stadskärnan påbörjas 2020 och beräknas vara klart 2028.

Nedan har vi samlat några av bidragen till Sundbybergs Nya torg. Hur ser du på Stadskärnans framtid?

Kommunens modell

Bidrag från Ängskolan

Bidrag från Ängskolan

Trivsam Stadskärnas modell

Share This