Välj en sida

Framtiden om Sundbybergs nya stadskärna kan först avgöras efter att järnvägsplanen är beslutad. Nu inleder Trafikverkets Projekt Mälarbanan samrådsprocessen för delsträckan Huvudsta-Duvbo.

Först lite om nuläget i Sundbybergs stad

Infrastrukturbolaget som ansvarar för den Nya stadskärnan arbetar med att ta fram en samrådsredogörelse. Den väntades under slutet av 2016. Men liksom de flesta projekt av den här digniteten, är ledtiden på alla former av handlingar längre än väntat. Mer om det längre ned.
Sist skrev vi om att kommunen nu har backat på att bebygga marken intill Marabouparken och att det finns idéer på att utveckla en ny stadsutvecklingsapp. Den var tänkt att användas för att ställa frågor direkt till medborgarna, föra diskussioner osv. Men än så länge är denna app inte på gång ännu.

Vad pågår nu?

Infrastrukturbolaget skulle under januari ta beslut i projektet men har ytterligare skjutits fram. Dialogen med Trafikverket pågår fortfarande.
Trafikverkets Projekt Mälarbanan har under tiden flyttat sin verksamhet till Solna business park.

Igår höll Trafikverket en första pressträff och inledde samrådsprocessen för Huvudsta-Duvbo följt av en utställning för delsträckan, som för övrigt är den sista i projektet. Nedan ser vi illustrationer över den nya perrongen som befinner sig till största delen på Solnas sida om Ekenbergsbron.

KLICKA PÅ BILDERNA FÖR FÖRSTORING

Lite fler bilder som visar var den nya stationen kan tänkas stå och ett tvärsnitt över nedgrävningens överdäckning nedan.

KLICKA PÅ BILDERNA FÖR FÖRSTORING

Under pressträffen informerades det om stora frågor som påverkar tidplanen för just denna delsträcka. Inte minst en eventuell förlängning av tunneln väster om Löfströmsbron. Nu har man helt enkelt mer kunskap om området och dess komplexitet, än vad man hade för fyra år sedan då man först satte tidplanen. Saker som att få tillstånd för och teckna avtal blir längre och därför har man justerat tids- och kostnadsbedömningen.

Dessutom är Solna intresserade av att eventuellt förlänga tunneln ut mot Huvudsta, men inte lika långt gångna i diskussionerna med Trafikverket.

Tid tidplan och budget

Hittills var år 2025 sluttid för nedgrävningen. Den nya tidplanen ser ut enligt nedan:
2018 – Förberedande arbeten börjar för sträckan Huvudsta-Duvbo
2020 – Tidigast möjliga byggstart för sträckan Huvudsta-Duvbo
8 år bedöms byggtiden bli för sträckan Huvudsta-Duvbo

Projektet Mälarbanan bedöms kosta mer än tidigare beräknat.
Tidigare skulle projektet kosta runt 13,9 miljarder kronor (2013 års prisnivå). Nya prognosen är 17,1 miljarder kronor (2016 års prisnivå)

Kommande Öppna hus.

För dig som vill träffa de som arbetar med järnvägsplanen finns det möjlighet att komma på Projekt Mälarbanans öppna hus. Där kan du ställa frågor, se samrådsmaterialet och lämna synpunkter på järnvägsplanen. Datum och tid ser du nedan:

Adressen är Svetsarvägen 10, Solna

  • 21 februari, kl16-20
  • 12 mars, kl 13-17
  • 16 mars, kl 9-13
  • 22 mars, kl 15-19

Se samrådsfilmen nedan!

Share This