Välj en sida

Igår höll nätverket Trivsam stadskärna i ett evenemang på teater Bristol där man bjöd in stadens politiker och föreläsare. Lokalen fylldes på stadigt från 18 och när stunden är kommen (18:30) är hela lokalen överfylld. Stadens politiker och lokaltidningar fanns på plats.
Nätverksmedlemmen Birgitta Lind öppnar evenemanget. Hon presenterar kvällens talare Gösta Alfvén och arkitekten Anders Valdén som moderator under kvällen och hälsar stadens ledande politiker välkomna.

1-birgitta-lind

Anders Bolin som är en annan drivande kraft i nätverket tar sedan mikrofonen och presenterar nätverkets tre mål. Torget, höga hushöjden på järnvägsgatan och resecentrum. Han talar om vad en trivsam stad innebär samt fördelarna med de öppna och gröna ytorna i stadskärnan som nätverket kämpar för.

Kvällens talare, Gösta Alfvén får ordet och kliver upp och tar ton. Sundbyberg har idag 47 000 invånare och prognosen visar att vi blir 80 000 år 2030. Hur kommer staden att upplevas om man anammar funktionalismens arkitektur och glömmer bort tryggheten i att ha max 4 våningshus med gårdar som barnfamiljen vågar släppa sina barn i?

I en stad som växer på höjden försämras luftkvalitén och solens ljus når inte ner till marken. Gösta fortsätter med att visa bilder på miljonprogram och talar om hur den miljön bidrar till en otrygg och opersonlig tillvaro. Bilder på stadens olika parkeringsplatser visar hur mycket plats de tar i vår miljö. Parkeringen är ett stort problem som har debatterats mycket parallellt med hela projektet. Han fortsätter med att berätta om utvecklingen av arkitekturens syfte och hur den har förändrats från de runda klassiska formerna till ett mer kantigt, kvadratiskt och funktionellt uttryck. Det lämnar inte mycket utrymme åt den kreativa formgivningen. Ett filosofiskt föredrag som lämnar några tankeställare


3-gosta-alfven

Efter Göstas föredrag är det dags för en paus.

Debattpanel och inlägg

Efter pausen presenterar Anders en debattpanel med några av nätverkets medlemmar samt politiker från kommunen.

Birgitta Lind fyller i med att kort berätta om Sundbyberg och dess utveckling. Karaktären av en småstad som Sundbyberg är och inte en stockholmsförort. Hon talar om värden i stadsgatorna och de många butiker som sträcker sig inte bara längs Sturegatan men också Järnvägsgatan och Landsvägen har. Sundbyberg är helt enkelt en egen unik stad!
Planförslaget som kommunen har presenterat går inte i linje med Sundbybergs historiska utveckling och identitet enligt nätverket. Birgitta menar att stadens politiker brutalt bryter mot de värden som kännetecknar den goda stadsmiljön.
Sofia, också från nätverket fortsätter därefter med att tala om torgets värde i en stad. En demokratisk förutsättning som för alla oavsett bakgrund och värderingar. Hon talar om ett torg som ger plats åt Dans, marknad, food trucks, julgran, cermonier, lek mm. Allt det här bidrar till en trivsammare och hälsosammare miljö.

Politikerna kommenterar

Efter Sofias tal får politikerna 3 minuter var att kommentera förslaget och det planprogram som kommunen har presenterat.


Mikael T Eriksson får börja och inleder med att berätta om Trafikverkets projekt i att utöka spåren. Kommunens avtal med Trafikverket om att gräva ner spåren och den möjlighet som uppstår i att länka samman Lilla Alby med centrala Sundbyberg ”Läka ihop stadsdelarna”. Mikael försvarar planprogrammet med att tala om att det är ett förslag som ligger och inte på något sett demonstrerar den slutgiltiga detaljplanen. 
Mikael talar slutligen om att förslaget om att förändra ytorna intill Marabouparken behöver göras om. Det handlar bland annat om den södra bebyggelsen längs strandpromenaden och att ta bort de hus man har föreslagit (se mer om planförslaget kring Marabou här).

Stefan Bergström (C) presenterar sig därefter. Han berättar om partiets princip ”8 till 80 staden”, som handlar om att bygga för 8-åringar ända upp till 80-åringar och hur det involverar en stadsutveckling för alla medborgare. Mobilitet för alla är också en princip som Stefan berättar om. Det är viktigt att Sundbyberg har en god trafikmiljö där alla kan samsas. Det ska vara lätt att gå, cykla och åka kollektivt mm.

Stefan säger också att förslaget om Sundbybergs torg i planprogrammet inte var så väl genomtänkt, och att det även i framtiden kommer att finnas ett stort torg, publiken applåderar!
Han talar också om ett torg som kan användas till mycket och vara flexibelt för att passa årstider, högtider och vara en plats för evenemang. Kommunen arbetar just nu med att ta fram en stadsutvecklingsapp för telefonen där man kan ställa frågor till medborgarna, få snabba svar och också skicka in förslag.

Näst på tur är Jens Manell (KD). Jens öppnar med berätta att KD också tycker att det framtida torget ska vara större. Vi ändrar oss gärna om vi tycker att vi har haft fel, säger Jens. Vi behöver sådana här paneler och dialoger för att få fram bra förslag och talar om att utvecklingen ska vara förnuftig, både bra och smart. Det låter ju inte fel.

Anna-Lena Hammarin (L) får mikrofonen. Hon inleder med att säga att hon är övertygad om att alla här vill ha en trivsam stadskärna, och att det finns mycket variation på vad en medborgare anser att trivsamt är. I Liberalerna har man haft många diskussioner kring hur man vill ha en blandad bebyggelse som harmoniserar med befintlig bebyggelse. Man har diskuterat om hur viktigt det är att få ljus på gatorna som ger trygghet och ”Pocket parks” i det offentliga rummet där man kan koppla av.

Jesper Wiklund (V) tackar nätverket för sitt engagemang och att man har tagit fram en modell på ett motförslag som visar mer påtagligt vad man föreslår ska byggas. Jesper säger också att det är fint att politikerna kan backa från första förslag efter de synpunkter som har inkommit.

Vänsterpartiet vill ha en öppen stad för alla och det innebär att bevara kulturminnen, skydda Marabouparken och att Sundbybergs torg ska vara öppet. Han jämför Medborgarplatsen med Mariatorget och det bästa av de olika egenskaperna och föreslår namnet ”Medborgartorget”. Men mycket logistik måste lösas i det framtida torget. Alla ska få plats i form av cyklister, bilar, fotgängare mm. Hushöjden som kommunens planprogram föreslår länga Järnvägsgatan skulle ge en trist förändring hos de många uteserveringar som kan bli drabbad av skugga och igenbommad utsikt. Så det är viktigt att få ned höjden så att det gynnar fler. En ordentlig solstudie måste tas fram.

Peter Schilling (S) får ordet. Inom Socialdemokraterna har man också diskuterat planförslaget mycket. Man har talat om hur viktig dialogen är i ett sådant här stort stadsutvecklingsprojekt. Peter fortsätter med att tala om att i planeringsstadiet vet man inte så mycket om projektets omfattning. Så man utgick från en ganska lös kunskapsbas. En rad utredningar och studier måste tas hänsyn till för att få bästa resultat av den nya stadskärnan

Gary Aelius (SD) inleder sin tur med att berömma nätverket för sitt ambitiösa och viktiga arbete. SD stödjer nätverkets förslag om torget och resecentrum helt och hållet berättar Gary. Man bör dock bygga högt på Järnvägsgatan om Sveriges minsta stad, skall växa med 60-70%. Då växer staden proportionellt i city och ytterområdena, menar Gary. När det gäller Marabouparken stödjer SD i allt väsentligt nätverkets förslag. Man vill hugga ner träden mot vattnet och behålla båtklubben för att det ger liv och karaktär åt platsen. 

Lars Lindgren (MP), ordförande i byggnads- och tillståndsnämnden får slutligen presentera sig. Han berättar om hur deras arbete ser ut i att bevilja ansökningar om bygglov och hur man arbetar med att bygga med kvalité, trots att alla aspekter rör på sig vilket förändrar förutsättningar och omfattning. I projektet Nya stadskärnan har Trafikverket ännu inte lämnat in sitt samrådsarbete vilket förhalar kommunens planer.

Efter panelens kommentarer tar Anders Valdén mikrofonen och öppnar debatten och bjuder in publiken till att komma med inlägg. En fråga som dyker upp handlar om höjden på de nya husen längs Järnvägsgatan. I ett svar från Lars Lindgren har man kommit överens om att ha 5 våningar i snitt, vilket innebär att det kan bli så lågt som 2-3 våningar i vissa delar och sedan uppåt 6-8 våningar i andra delar.
En annan fråga som dyker upp är att om kommunen genomför betydande ändringar i modellen, ska man ställa ut den igen så att man får se och tycka till om det nya förslaget? Ett svar från Mikael T Eriksson är att det beror på hur stora förändringarna är samt vilka de blir. Med tanke på att torget,  Marabouparken och hushöjderna längs Järnvägsgatan kan förändras, verkar det som sannolikt att en ny modell bör presenteras.

Nätverkets modell

Trivsam stadskärna ställde ut sin modell, som nu är utbyggd med de hus som kommunen föreslår att bygga, enligt planprogrammet längs Järnvägsgatan.

  • Trävit= Befintlig bebyggelse
  • Rosa= Av kommunen föreslagen ny bebyggelse
  • Vit= Alternativt förslag av nätverket

3-modell 1-modell 2-modell5-modell

I vanlig ordning pågår diskussionerna en bra bit in på kvällen. Vi har fått lära oss mycket om hur reaktionerna från alla de synpunkter som har inkommit har bearbetats under sommaren. Nu inväntar vi samrådsredogörelsen under hösten och ser fram emot att se mer konkreta detaljer i projektet!

Share This