Välj en sida

”Den bästa bostadsmiljön i Sverige”

Sa Olof Palme när han invigde Hallonbergen 1973. Det var en ambitiös vision för det nya miljonprogrammet. Kritiken mot planeringen och resultatet kom kort därefter. Nu drygt 40 år senare planerar Wallenstam att genom förvärvet av fastigheten Freden Större 11 förverkliga visionen.

Umami Park är på många sätt ett unikt projekt. Inledningsvis är det första gången som Wallenstam jobbar med ett såhär stort projekt med 900 bostäder på en yta om ca 20 000m². Här är Wallenstam verkligen med och formar stadsbilden i Hallonbergen.

Fånga drivkrafterna.

I en tidig vision för projektet kallades det för Norra Parkstaden innan det bytte namn till Umami. När man tog fram visionen lyfte man fram trender som kommer att påverka utvecklingen av den nya stadsdelen.

Den första ”Genius Loci” handlar om att fånga Hallonbergens själ. Man tar upp exempel som Austin i Texas och Williamsburg i Brooklyn som har växt mycket snabbt de senaste decennierna men som har lyckats anamma sitt kulturliv. Med det i ryggsäcken räknar man med att kunna modernisera Hallonbergen men även kunna knyta an till platsens natur och kultur.  Men en viktig och återkommande fråga är. Kommer man att ha råd att bo här?

En annan av de sex trenderna som man tar upp rör just Gentrifiering, alltså fenomenet om en social statushöjning av ett område. Många Sundbybergare är oroliga för fenomenet på många håll i staden.

Post- Gentrifiering

I visionen beskrivs begreppet ”Post-Gentrifiering”. Många städers urinvånare har protesterat mot en lyxutveckling av stadsdelar som har lett till hyreshöjningar och ökade bostadspriser. Då förvandlas staden till ett ”reservat för personer med mer resurser”. Wallenstam menar på att även de ”resursstarka” förlorar på denna typ av utveckling, så här vill man erbjuda mångfald på flera plan. Genom att skapa olika upplåtelseformer vill man öppna för flera samhällsklasser och skapa en större dynamik hos Umami Park, precis som Hallonbergen har idag.
Visionen berättar även om att det är viktigt för Wallenstam att samskapa tillsammans med medborgarna för att forma offentliga ytor såsom parker. Det är en av strategierna inom begreppet Post-Gentrifiering.

Matifiering.

Ett annat annat begrepp som används är Matifiering. Det handlar om att anamma den mattrend som råder i staden samt intresset för närodlat ekologiskt livsmedel. Här tror Wallenstam på att möta en ökad efterfrågan på restauranger. Matupplevelsen är en stor drivkraft i stadsdelen som ska utmärka Umami Park. Här kan du ”smaka på världen” i livfulla torg med värme, matställen och caféer.

 

Målgruppen

Umami Park ska vara attraktivt för den moderna människan. Yngre generationen av 80- och 90-talister från såväl Stockholmsområdet som övriga landet. Hit vill man även locka nyinflyttade från hela landet samt storstadsmänniskan född på 50- och 60-talet, men hit ska även befintliga Hallonbergare kunna flytta.

Foto Quattroporte

 

Foto Wallenstam

Nuläget

Wallenstam har satt spaden i marken och påbörjat bygget av etapp 1, vilket är den delen av parkeringsplatsen som står närmast Gesällvägen och bensinmacken.  Etapp 1 består av 147 hyresrätter där de första hyresgästerna kan flytta in redan 2019.

Foto Wallenstam

Share This