Välj en sida

Rissne har mycket på gång just nu. Möjligheten att dra tvärbanan genom Rissne utreds, Rissneleden blir stadsgata och flera hundra bostäder byggs. I samspel med all stadsplanering i Rissne ställs höga krav på ett tydligt slutdatum.

I kvalitetsprogrammet har man pekat ut ett relativt stort område kring Rissne torg som ska säljas. Området består av 4,5 fastigheter och utgör en yta om 40 431m². Centrumbyggnaden uppfördes 1984 och nu vill staden att fastigheten och kringliggande område ska utvecklas genom en försäljning.

Kvalitetsprogrammet innehåller 34 krav.

Centrum

En öppen och levande plats i stadsdelens kärna ska vara tryggt och tilltalande för medborgarna. Genom ett ökat serviceutbud med funktioner som bostäder, kontor, handel, service mm. Vid tillkommande bostäder ska behovet av förskole- och skolplatser vidare utvecklas. Här ska det vara lätt att orientera sig med tydliga stråk och levande gaturum.

Trafik

Inom området ska fotgängare, cyklister, kollektivtrafik och personer med funktionsnedsättning prioriteras. Det ska vara smidigt att byta färdmedel och parkera cyklar. Här är det viktigt att tillgängligheten mellan tunnelbana, spårväg och busstrafik fungerar. Tvärbanans dragning är fastställd och utgör en viktig förutsättning i utformningen av idékoncepten.

Gestaltning

Kort och gott skriver man att det är viktigt med en attraktiv gestaltning som värnar om befintliga kvalitéer såsom nya. Enligt stadens översiktsplan ska cirka en procent av produktionskostnaden användas till konstnärlig utsmyckning i både yttre och inre miljöer.

Hållbart byggande

Kvalitetsprogrammet definierar social hållbarhet genom god mångkulturell livsmiljö, en variation av mötesplatser och främjandet av jämställdhet. Här står det även att staden har höga mål vad gäller delaktighet och i arbetet med stadsutveckling är det viktigt att inkludera Sundbybergsborna.

För att uppnå ekologisk hållbarhet ska man klimatanpassa den fysiska utformningen genom gröna tak, solceller, odling mm. Här vill man att trafikutformningen ska underlätta till att resa kollektivt och dra ned utsläpp av fossila bränslen samt hantering av avfall.

Pågående planering

Sedan det aktuella området i Rissne byggdes under 80-talet har man inte gjort några större förändringar, men nu beräknas ca 3000 nya bostäder att byggas, även nya kontor och kommersiella lokaler. Planerad trafikstart för Tvärbanans kistagren är år 2021 och 2023 med byggstart i år. Valla park och stora sträckor längs Rissneleden genomgår en stor omvandling.

Tre koncept gick vidare.

Balder.

I konceptet föreslår Balder runda och vågade former i sin arkitektur. Nya kvarter med nordiska mytologiska namn, såsom Ydalir och Brage innehåller sammanlagt tio nya hus med takterrasser och gröna tak. I och med utformningen av byggnaderna får nästan alla lägenheter ett hörnläge med utsikt mot två väderstreck. Husen har varierande hushöjd mellan 5-10 våningar.

Balder har gett sig på att föreslå en option i form av kvarteret Rind. Det består av tre runda byggnader längs ridvägen. Med måttlig hushöjd och kommersiell verksamhet i botten

 

I sin sociala handlingsplan har Balder bl.a. utvecklat en strategi som man kallar för ”Social Affordances” och innehåller åtta principer där man tror att arkitektur formar beteende och därför skapar man objekt som bjuder in till sociala handlingar. Här skapar man ett samspel mellan ett objekt, människorna som upplever det och kulturen som objektet är placerat i. När alla delar samspelar kan nya synergier skapas. I konceptet visar man inspirationsbilder för detta med öppna funktioner, färger och storlekar, textur och material, gemensamma ytor men även intima privatare platser.

Liksom sitt förslag för utvecklingen av Hallonbergen samarbetar Balder bl.a. med Eklund Stockholm New York vid förmedlingen av bostadsrätterna. Balder planerar att färdigställa byggnationen år 2025

Einar Mattsson.

Konceptet ”Going green” föreslår att förstärka kopplingen till de gröna stråken runt om samt aktivitet utomhus, en destination för friskvård och rekreation.

Förslaget innehåller en ny bebyggelse i Rissnes befintliga färgskala och hushöjder. Illustrationerna visar en större centrumbyggnad innehållandes ett intimare torg med stråk som länkar samman passager mot kollektivtrafik och kommersiell gågata. Kommersiell verksamhet i gatuplan ska erbjuda jourbutik och restauranger som håller öppet kvällstid för en ökad trygghet i kvarteren. I centrum vill man anlägga en park som vänder sig mot tvärbanan och torget.

Einar Mattsson har i sin marknadsanalys lyft upp förutsättningar och möjligheter. Som att till exempel utveckla handeln med ett ökat behov till 2030. Här vill man fördela 6 000 kvadratmeter enligt nedan:

Ca 3 000 kvm dagligvaror
Ca 700 kvm sällanköpsvaror
Ca 1 600 kvm restaurang
Ca 700 kvm kommersiell-service

Förslaget föreslår att inte profilera stadsdelen som matdestination med anledning av att Rinkeby och Hallonbergen redan går i den riktningen. Med Rissnes naturnära läge vill man fokusera på att skapa en destination för friskvård och rekreation. Rissne-milen är ett förslag om ett stråk som sträcker sig till Mall of Scandinavia.

Stadsbyggnad

För att behålla verksamheten i centrum har man valt att dela in utbyggnaden i tre etapper. Under etapp ett inleder man med en högre karaktärsbyggnad (ca 10 våningsplan) som markerar tunnelbanan och innehåller lokalservice, vårdcentral och bostäder. I etapp två ersätts den befintliga ikoniska centrumbyggnaden med ett stadskvarter innehållandes en öppen yta på gatuplan för service och aktiviteter. I etapp tre vill man placera ett högre hus mellan Kavallerivägen och det gröna stråket mot Rissne ängarna. Under centrumkvarteret vill man bygga parkeringsplatser för såväl bilar som långtidsförvaring av cyklar. Man vill även skapa förutsättningar för bilpooler genom laddstationer för elbilar.

Som en del av kraven på ekologisk hållbarhet vill man bygga gröna tak med gårdar och ”smarta hus” med energisnåla komponenter med lågt underhåll i linje med att uppfylla kraven för Miljöbyggnad Guld (Läs mer om miljöbyggnad här). Einar Mattsson planerar att färdigställa byggnationen år 2023.

IKANO Bostad.

Ikanos förslag ”Urban Nexus” handlar om att skapa ett centrum som präglas av tydliga stadsrum och ett rumsligt omfamnande torg. Här ska stadsmässigheten förstärkas med tydligt definierade gaturum och målpunkter. Torget omges av en stadspark, äventyrspark och Rissne ängar. Alla stråk ska vara trygga genom belysning och närhet till liv.

Redan i utkanten av Rissne Ängar ersätts det befintliga parkeringshuset av ny bebyggelse. Som en försmak av åt en mer stadsmässig miljö menar Ikano. Med varierad hushöjd upp mot 10 våningar och sadeltak ska de nya husen komplettera Rissnes befintliga utformning.

Allmänna platser.

Att kunna orientera sig mellan trafikslag ska vara prioriterat. Man ska snabbt hitta tunnelbaneuppgången, busshållsplatserna och tvärbanan.

Grönytan väster om den kommande tvärbanan är oprogrammerad och en plats man snabbt passerar. Ikano vill skapa en riktig stadspark och stärka dess viktiga roll i anslutning till grönstråket som löper igenom Rissne. Mindre öppna gräsytor ska ge småskaliga parkrum där man vågar slå sig ner med plats för plaskdamm, gemensamhetsodling och biodlingar. Allt inramat längs Ridvägen av de befintliga träden och en variation av olika sorters växter och blommor likt en botanisk trädgård. En ny promenadslinga ”Lövgången” ska passera sittytor och planteringar.

Ridvägen och Kavallerivägen blir dubbelriktad för biltrafik. Cykelinfrastrukturen förstärks genom nytt cykelstråk som går parallellt med tvärbanan. All parkering förläggs i garage inbyggt i kvarter D, se bild nedan. Tanken här är att låta grönskan och staden mötas närmare

Planen är att påbörja områdets utbyggnad med kvarter A för att inrymma handelsfunktioner i kvarteret. Därefter rivs den befintliga centrumbyggnaden. Därefter följer etappindelningen från B till G i förslaget. Tanken är att hitta den bästa produktionen för att störa området så lite som möjligt. Ikano planerar att färdigställa byggnationen år 2025

Share This