Välj en sida

Nu är det ett år sedan vi kom igång med hemsidan och instagramkontot.
I oktober 2015 fick vi idén om att skapa en webbplats om staden efter att ha läst en del intressant historia om Sundbyberg. Men hur gör man en hemsida och hur ska den se ut? Youtube är ju årtiondets bästa utbildningsverktyg och efter lite research var vi igång med en första version.

Den 21 oktober 2015 skapade vi instagramkontot med målet att lägga upp en informativ bild om dagen och se om folk intresserar sig för vårt material. Att lägga upp en bild om dagen verkade vid första tanken inte vara en allt för stor ansträngning men över tid så inser man att det inte är så enkelt. Till slut måste man gräva efter mer information, det blir som en mental inställning att intensivt se sig omkring efter en historia. Poängen är ju att bilderna som vi lägger upp inte bara ska vara fina bilder utan även tala om något. Något du kanske inte redan visste. Syftet blev också att få Sundbybergarna mer medvetna om den fina historia som finns så väl dokumenterad sedan den första tomten såldes i det som då var Sundby köping. Historia i vår stad skapas varje dag, som vår rubrik på hemsidan lyder ”Sveriges snabbast växande stad”. Instagram blev snabbt ett perfekt forum för att delge en kort info om vad en enskild bild föreställer men ibland räckte det inte med en kort text för att tala om en historia.

Varför inte en blogg?

Vi öppnade bloggen kort därefter i november och satte ytterligare en plan. Ett inlägg i veckan skulle vara bra för att hålla ett löpande flöde och vem bloggar inte idag? Vi har i alla fall en specifik nisch, ett rätt smalt område. Ingen i Haparanda bryr sig om vad som händer i Sundbyberg. Men gör Sundbybergarna det? Vi ville inte skapa en nyhetssajt för vi har ju redan Sundbybergsnytt, Mitt i Sundbyberg och Vi i Sundbyberg. Men vi kan göra något annat. Stadsutvecklingen är ett intresseområde vilket vi valde att rikta in oss på.

Nya stadskärnan.

Av en ren tillfällighet hade vi vägarna förbi Marabouparken en kväll i december, närmare bestämt 9 december. Öppna dörrar och ljusmarsaller lockade en nyfiken förbipasserande. Här hölls ett första öppet hus om den nya stadskärnan. Vi har rötterna i järnvägsbranschen och kände till projekt Mälarbanan men att detta gav upphov till att bygga en ny stadskärna i Sundbyberg väckte intresset. Ett nytt beslut togs om att vi ska dokumentera det här projektet på nära håll.

Olika samarbeten.

Vi ville prova att använda vårt namn i olika sammanhang. Vi ordnade en insamling av pysselartiklar till ankomstboendet i Ursvik med hjälp av olika butikskedjor vilket var jättekul. Vi fick snabbt ihop ett helt vardagsrum fullt med glitter, ritblock, pennor och mycket annat. Vi gjorde även några andra reklamsamarbeten som utvecklade hemsidan mer och mer.

Ett år senare…

När vi skapade hemsidan hade vi som mål att arbeta aktivt med den i alla fall ett år för att kunna utvärdera om innehållet är intressant och om det är värt att fortsätta. Vi har uppfyllt målen för Instagram och bloggen och har totalt lagt ner 500 timmar på alltomsundbyberg. Och fler timmar hade det blivit om det inte vore för annat ansvar som kräver tid. Hur som helst har vi fått mycket uppskattning och ser fram emot att fortsätta ett tag till. Kom gärna in med tips och idéer på hur vi kan bli bättre!

Share This